Min Digitale Intelligens
Danmark er et vidensamfund, og det er på viden vi skal vinde landskampe mod andre nationer. Vi skal være verdensmestre i at dele viden og muligheder!
Det er nemlig påvist at der er milliarder af kroner i at blive bedre til vidensdeling.
Hvordan gør vi så det? Hvad har alle top 100.000 virksomheder til fælles? De har alle en intranet teknologi som gør det muligt for dem internt i virksomheden at dele viden, kontakter, erfaring, muligheder, jobs mv.
Vi skal på samme måde skabe en infrastruktur for Danmark globalt hvorpå vi kan dele "verificeret" viden mm. Men modsat traditionelle intranet, så får den enkelte bruger, sit egen "Min Digitale Intelligens" = En personlig side + en personlig robot (kunstig intelligens).
Det skal være gratis at være en del af Global Nation.
Læs om visionen nedenfor eller download oplægget.
Danmark kan sammenlignes med en vækstende opstartsvirksomhed, der omfavner data, videnskab og nye idéer med et innovativt entreprenørskab. Det fundament kan vi bygge en meget lys fremtid på!
MIN DIGITAL INTELLIGENS
Min DI er din platform skræddersyet og vedligeholdt af dine personlige "digitale butler" - Dens formål er:
Information: At gennemsøge millioner af sider og fora på nettet. Levere dig relevant information i forhold til hvilke interesser behov du har lige nu.
Networke: At introducere dig til de rigtige personer på rette tid og sted. Personer som har viden, kontakter, muligheder som du kunne have gavn af. Samt omvendt personer som du kan hjælpe!
Trække på din viden: At stille dig spørgsmål eller introducere dig til spørgsmål spurgt af andre brugere som du muligvis har svaret på.
Værdiskabende service: At introducere dig til services og online funktionaliteter som kunne være relevante for dine nuværende eller fremtidige behov.
Min Digitale Intelligens
Her præsenteres et meget forenklet diagram af hvorledes Min DI vil inteagere med nettet, services og andre personer Min DI.
For at den Digitale Butler kan hjælpe optimalt vil den have dine Linkedin/CV info, interaktion med fora, social media, lokation og en videns/interesse/behovs profil skabt ved opsætning af Min DI og løbende vedligeholdt.
Du bestemmer hvad Min DI skal indhente af information om dig, hvad du vil fortælle den og hvordan den kan lære mere om dig.
Funktionaliteter
Dette er blot eksempler på hvilke funktionaliteter "Min Digitale Intelligens" kan indeholde. Nedenstående er begrænset af nogle få personers input. Inden arbejdet starter på platformen vil Danmarks befolkning og organisationer give deres input til mulige funktionaliteter.
Se PDF ovenfor for flere detaljer omkring Global Nation.
Globalt dansk kompetence-kort
• Dansk CV-/kompetencedatabase globalt og DK
• Adgang til beslutningstagere i udenlandske virksomheder via danskere i de pågældende virksomheder eller deres kontakter i disse
• Tiltrækning af talenter tilbage til Danmark på rette tid/sted
Verificeret identitet
• Den enkelte bruger vil skulle bevise deres identitet
• Blockchain teknologi til at håndtere verificering
• Sikre tillid til andre brugere
• Sikre kun én profil pr. bruger
Smart contracts & aftale skabeloner
• Gøre det lettere at lave aftaler globalt
• Benytte blockchain teknologi til at eksekvere aftaler
• På sigt tilbyde certificerede smart contracts
• Fuld kontrol over egen identitet og hvilke oplysninger
bliver delt
Kunstig intelligens
Ved brug af brugerdata og interaktion med platform
• Foreslå introduktioner
• Stille relevante spørgsmål
• Levere relevant viden og muligheder
• Desto mere "Min Digitale Intelligens" benyttes, desto større værdi får den enkelte bruger serveret
Praktikophold internationalt & Jobportal
• Matchmaking site mellem virksomheder og studerende
• Jobportal for danskere internationalt
• Portal for dem som vil ud på aupair ophold
Dele ressourcer
• Fælles produktion, lager og administration
• Fælleskontor
• Midlertidige kontorfaciliteter hos danske virksomheder
• Danske incubator hubs
• Outsourcing til andre danske virksomheder
Oversigt over organisationer og Stamborde
• Ambassader, konsulater, konsuler og innovationscentre
• Handelskamre, klubber og netværk
• Sømandskirker
• Danske organisationer i udlandet
Global kalender
• Officielle danske arrangementer i udlandet
• Handelskammerarrangementer
• Dabgo Stamborde
• Arrangementer i lokale klubber og organisationer
• Arrangementer i danske Sømandskirke
• Arrangementer i danske virksomheder
Branding Danmark
Se "Branding DK" i menu ovenfor
• Email kampagner og information
• Social media information
• Skab ambassadører via social sharing rewards
• Find influencers
• Online magazine
• Event marketing
Oversigt danske firmaer
og global salgsstyrke
• Funktionaliter som på de “Gule Sider”
• Mulighed for at “review og rate”
• Øge samhandlen mellem danskere globalt
• Øge præferencen for at handle dansk
• Hjemmegående arbejdskraft konverteres til global
salgs- og marketing repræsentanter.
Sikker kommunikation
• Blockchain krypteret kommunikation
• Verificeret identitet sikre ingen phising
• Både tekst og tale
Crypto valuta
• Danmarks egen crypto valuta
• Transparente transaktioner (modsat Bitcoin)
• Mulighed for privacy transaktioner
• Regulativ indsigt i transaktioner
• Eksekvere handler globalt hurtigt
Finansielle services
Større gennemsigtig giver danske finansielle institutioner mulighed for at servicere danskere globalt
• Forsikringer
• Bankforretninger
• Realkredit
Vidensdeling & Support
• Branche-og regionsfora
• Dansk Wiki platform med praktisk viden
• Stil et spørgsmål til en dansker i området
• Mentorskab
• Market research via online spørgeskemaer
Venture kapital & crowd funding
Projekter af danskere skal have adgang til venture kapital og crowd funding fra danskere globalt
• Matche kapital med projekt
• Crowdfunding
Diaspora
• Aktivere og inkludere Danmarks diaspora
• Oversigt over kulturelle begivenheder i Danmark
• Uddannelsesmuligheder
• Støttemuligheder
• Donationer til danske organisationer
• Job portal for jobs i Danmark
Privat udlandsdansker
• Danskundervisning
• Byt hjem/bil
• Platform for danske mødregrupper
• Oversigt sportshold
• Lokal guide - book en dansker til praktisk rundvisning
Eksterne serviceudbydere
• Danske tech services kan implementeres på platformen
• Danmarks Intranet certificering af tech udbydere
• Indtjeningsmuligheder for serviceleverandører
En umulig opgave
Folk gider ikke hjælpe :-(
Men er det muligt?
Ja, teknologisk er det ikke raketvidenskab, det er en kombination af eksisterende teknologi sat i nye rammer.
Brugerantal er heller ikke umuligt. Den danske arbejdsstyrke er på 2,9 millioner personer, til sammenligning har den amerikanske virksomhed Walmart 2,3 millioner medarbejdere.
Men er det muligt?
Ja, teknologisk er det ikke raketvidenskab, det er en kombination af eksisterende teknologi sat i nye rammer.
Brugerantal er heller ikke umuligt. Den danske arbejdsstyrke er på 2,9 millioner personer, til sammenligning har den amerikanske virksomhed Walmart 2,3 millioner medarbejdere. ISS har i hele deres organisation 1,4 millioner medarbejdere.
Ok, gider vi online?
-
Danmark er det land i EU med flest aktive på de sociale medier.
-
Danmark er det land i EU, hvor de ældste indbyggere (65+) anvender internettet mest ifht. andre ældre.
-
Danskerne ligger i top med digital kontakt til offentlige myndigheder.
-
1,2 million danske profiler på Linkedin.
- Iflg. undersøgelse af OECD fra 2015
Hvordan finder vi de globale danskere?
Via nedenstående kan vi nå ud til 50.000 til 75.000 danskere på kort tid.
-
Danske handelskamre
-
Danske netværk og organisationer
-
Sømandskirkerne
-
Facebook og LinkedIn grupper
- Ambassader og konsulater
-
Danske innovationscentre
-
Danske virksomheder i udlandet
Kan man møde dem?
Gennem de seneste 10 år er DABGO Stambord-arrangementet blevet meget populært blandt udlandsdanskere og danskere på forretningsrejser
i udlandet.
Den første onsdag hver måned samles over 1.000 danskere på tværs af over 50 Stamborde på 6 kontinenter.
Stambord arrangeres af over 100 frivillige. Det er gratis at deltage. Dabgo organisationen med over 11.000 udlandsdansker medlemmer er vært for Stambord.
Mantraen ved Stambord er “Det er ikke hvem du kender, eller hvem som kender dig. Det handler om hvem og hvor mange du har hjulpet.”
Hvorfor én indgang!
Hvis flere platforme (siloer) var vejen til succes, ville Amazon og Facebook ikke haft succes!
Verdens rigeste
-
Jeff Bezos - Amazon - 1994
-
Bill Gates - Microsoft - 1975
-
Warrent Buffett - Berkshire Hathaway - 1953
-
Bernard Arnault - LVHM - 1593
-
Amancio Ortega - Zara - 1974
-
Mark Zuckerberg - Facebook - 2004
-
Vi vil gerne hjælpe.
-
Der kan tilbydes mange flere internships i udlandet.
-
Vi har præference for at handle med andre danskere.
-
Vi vil gerne ansætte flere danskere.
-
Vi vil gerne samarbejde med og dele ressourcer.
-
Vi søger gerne andres hjælp og har brug for langt mere end det, som pt. er tilgængeligt.
-
Vi finder primært vores hjælp i udlandet via netværk.
-
Vi vil gerne give igen til vores fædreland.
-
Vi vil gerne have danske praktikanter ud i verden.
Hjælpsomhed
Visionen afhænger af om danskere er parate til at hjælpe.
Vi udsendte en undersøgelse hvor over 1.000 udenlandsdanskere deltog. Se alle svar i PDF ovenfor.
Resultater fra undersøgelsen
Se alle spørgsmål/svar i oplægget til Danmarks Intranet side 18 & 19 her!
Eksempler på brug af Global Nation
Valentina 12 år
Vi vil alle gerne sikre, at vores børn får flere muligheder i livet, end vi selv fik, og de finder deres passion og får et lykkeligt liv. Vores børns muligheder skal ikke være begrænset af, hvad vi som forældre eller bedsteforældre kan give dem.
Global Nation vil skabe lige muligheder for alle danskere uanset social eller geografisk baggrund. Global Nation vil forbedre den sociale mobilitet.
Valetina er 12 år gammel. Hun vil hjælpe os med nogle få eksempler på, hvordan Global Nation kan hjælpe hende i hendes fremtidige karriere. Ekspemplet er udfra en person som gerne vil starte egen virksomhed og bo i udlandet i en periode. Men det kunne lige så godt være en forsker, musiker, ingeniør osv. som ikke tager til udlandet:
Praktik i udlandet
Vi taler meget om, at de unge skal være mere entreprenante, starte flere virksomheder og innovere. Men hvor skal inspirationen og idéerne komme fra, hvis de ikke kommer ud af deres sikre rammer og lærer at begå sig i en global verden?
Via Global Nation bliver kontakten skabt mellem de unge og virksomhederne.
Udsationering
Valentina er nu gift og har børn. familien er flyttet til udlandet for at starte et nyt kontor op.
Via Global Nation fik hun aftalt fælleskontor med en dansk virksomhed, og med endnu en dansk virksomhed har hun fået del i lager og distribution faciliteter.
Hun har to unge danske praktikanter på kontoret.
Startup
Valentina kom hjem fra udlandet med en idé til en virksomhed. Global Nation hjælper hende med sparring og input til hendes idé. Skaffer hende kontakter til folk, som gerne vil være en del af hendes vision, enten som kollega eller med investeringer.
Talenttiltrækning
Valentina er nu tilbage i Danmark. Virksomheden vokser, og Valentina har brug for flere medarbejdere. Via Global Nation har hun fundet nogle specialister til sin virksomhed, som ikke kunne findes i Danmark.
En af dem er dansker, som havde boet mange år i udlandet.
Salg
Valentina har fået etableret sin virksomhed, og nu skal der sælges. Gennem Global Nation afsøger hun de bedste markeder og skaber kontakt til kunder globalt.
Global Nation sikre større synlighed og sikrer samhandel mellem danske virksomheder globalt.
Mentoring
Via Global Nation er hun blevet mentor for nogle unge mennesker, som hun støtter med råd og vejledning med de udfordringer de har.
Der er hundredvis af andre måder, hvorpå Global Nation kan styrke os som nation. Det er kun fantasien, som sætter grænser.
Teknologien skal løfte os!
Vi er heldige at der er så mange dygtige mennesker, som har lavet et stort udbud af P2P, P2B, B2B platforme, som vi kan inspirere os af, eller samarbejde med i sammensætningen af Global Nation.
Platforme som kombineret med en kunstig intelligens, transparent blockchain transaktioner og en sikker digital identitet til den enkelte bruger, skal sikre størst muligt udbytte og sikkerhed.
Det er afgørende at brugerne har fuld tillid til indhold, sikkerhed og andre brugere. Det er den danske tillid og værdisæt som skal opleves digitalt.
Nedenfor er nogle eksempler på platforme som kan bruges til inspiration for hvorledes funktionaliteter på "Min Digitale Identitet" kan benyttes.
Hvordan kommer vi igang?
1,2,3...
Den største udfordring bliver ikke at bygge Global Nation, men at sikre at alle interessenter bakker op og bliver en aktiv del af vores fælles vision.
For at sikre hurtig og størst mulig succes skal alle høres og alt prioriteres korrekt.
Global Nation skal ikke erstatte mange af de igangværende initiativer, men være med til at samle dem og sprede kendskabet.
01
Global Brainstorm
Alle idéer, input, kritik mv. skal indsamles fra alle danske borgere, virksomheder og organisationer mht., hvad Global Nation skal kunne levere af muligheder.
02
Lavthængende Frugter
Et økonomisk udvalg vil beregne hvilke tiltag, der vil have størst og bredest mulig effekt på Danmarks velstand. En prioriteret oversigt vil blive udfærdiget.
03
Teknologi
Et tech-udvalg vil brainstorme på hvilke tiltag, der er lettest at levere, og hvad omkostningerne for udvikling vil være. Udvalget vurderer også mulige leverandører.
04
Kørende Trænere & Markedsføring
Mens Global Nation bliver skabt, skal et trænerhold på 100 personer informere og træne borgere og orga-
nisationer i, hvad Global Nation er og kan. Alt fra forsamligshuse til de største virksomheder skal besøges.Markedsføringskampagne på tryk, online, tv og radio.
05
Lancering
Vi skal vinde verdensmesterskabet i deling af viden og muligheder, derfor vil launch foregå på nationalt tv og global streaming med live transmission fra Parken, hvor vi med koncert mv. varmer op til at HKH Kronsprins Frederik sætter Global Nation igang.
06
Vækst, Engagement & Intelligens
Vi vil fra dag et måle på alle aktviteter og mulige resultater via growth hacking principet. Engagementet fra brugerne er altafgørende. Det vil være vores største fokus område.
Startup Teamet
Vi skal sammensætte et dynamisk team, der har samme mentalitet som en startup. Via data, automatisering, AI, gennemtestet teknologier. Samt et brændende ønske om at gøre en positiv forskel vil Global Nation levere os de muligheder, som det 21. århundrede har at byde på.
Vi vil vinde verdensmesterskabet i deling af viden og muligheder!
Ansvarsområder
Vækst
Dataanalyser, eksperimenter,
processer og kunstig
intelligens
Tech
Sourcing, udvikling og implementering
Marketing
Kampagner og design
Kommunikation
Kommunikation og redaktionelt indhold
Support
Brugersupport via web og telefon
Trænere
Træning i brugen af platform. Online og på landevejen
Networking
Global networking og event koordinering
Partner
Managers
Kontakt til tech, service,
interessenter og
samarbejdspartnere
Sponsor
Managers
Kontakt til sponsorer og fonde, dvs. “medspillerne”
Ambassadør
Managers
Kontakt og reward udvikling med ambassadører
Hvor vil pengene komme fra?
Hvem vil eje Global Nation?
Funding: Vil komme fra den private sektor. Vi går efter at finde 10 til 20 danske virksomheder som vil være founding fathers til denne digitale revolution og skrive verdenshistorie. For at sikre succesen fra dag 1, er målet støtteerklæringer for samlet DKK 100 millioner, før vi går igang.
Budget første 18-24 måneder til lancering:
75% markedsføring
15% udvikling
10% Drift og organisation
Ejerskab: Når funding målet er nået vil en erhvervsdrivende fond blive stiftet.